Een platvoet is een situatie waarbij het lengtegewelf van de voet kleiner is dan normaal of helemaal verstreken is bij het staan. Het kind zakt als het ware door de voeten. Als het kind op de tenen gaat staan verschijnt het gewelf weer. We spreken dan van een flexibele platvoet. Ouders en andere familieleden of mensen in de omgeving zijn vaak onnodig bezorgd dat een verstreken voetgewelf bij een kind zal leiden tot blijvende afwijkingen of invaliditeit. De meeste kinderen zullen uiteindelijk zonder problemen over de flexibele platvoet heen groeien. Het bestaan van een dergelijke platvoet is meestal pijnloos en heeft geen consequenties voor het lopen of het deelnemen aan sporten.

Symptomen

Een flexibele platvoet heeft een normale spierfunctie en een goede beweeglijkheid. Hij kan
beschouwd worden als een variatie van normaal. Naarmate het kind groeit en er op loopt
worden de weke delen van de voet stugger en strakker, waardoor de voet langzaamaan zijn
gewelfde vorm krijgt. Een flexibele platvoet blijft meestal bestaan tot het kind 5 jaar of ouder is.
Als het tot in de puberteit duurt kan het soms aanleiding geven tot pijn aan de voetzool. Als een
platvoet pijn doet is dit een reden om de voeten van uw kind eens door ons na te laten kijken.

Diagnose

Om de diagnose te stellen zullen wij het kind nakijken om andere vormen van platvoet uit te
sluiten, omdat die soms wel behandeling behoeven. Hierbij gaat het om flexibele platvoeten met
een te korte achillespees of stugge platvoeten, hetgeen een veel ernstiger aandoening is. Wij
zullen uw kind vragen een eindje te lopen, te gaan staan, op de tenen te staan, tenen op te
trekken tijdens zit. Wij zullen de achillespees testen om te beoordelen of deze te kort is en
zullen naar de voetzool kijken om te zien of er eeltplekken zijn.

Behandeling van een flexibele platvoet is alleen nodig als het kind symptomen of een vervelend
gevoel heeft door de situatie. Als het kind pijn in de voeten heeft of erg snel moe wordt in de
voet en de enkel behoort een fysiotherapeutische behandeling tot de mogelijkheden. De
behandeling zal bestaan uit oefeningen om de te slappe spieren te versterken, indien nodig