Achillespees ontsteking (tendinitis) is een veel voorkomende aandoening die pijn veroorzaakt aan de achterzijde van het been vlak boven de hiel.

De achillespees bevindt zich aan de achterzijde van de voet en de enkel.Hij verbindt de kuitspieren met het hielbeen en wordt gebruikt bij het lopen, rennen, springen en traplopen. Hoewel de achillespees de grootste en sterkste pees van het lichaam is en veel krachten kan weerstaan is hij ook vatbaar voor tendinitis, een aandoening die wordt veroorzaakt door overmatig gebruik en degeneratie (slijtage van de pees).

Bij een achillespees tendinopathie kan de pees in kwaliteit en structuur verminderd zijn (tendinose), of de pees kan ontstoken zijn (tendinitis). Een tendinopathie kan zowel voorkomen in het middengedeelte van de pees als op de aanhechting van de pees op het hielbeen.

Oorzaak

Een kenmerk van een achillespees ontsteking is dat het niet gerelateerd is aan een specifiek letsel. De klachten ontstaan over het algemeen geleidelijk. Factoren die mogelijk een bijdrage leveren bij het ontstaan van klachten zijn: verhoging van trainingsintensiteit, wijziging van schoenen, het naar binnen zakken van de voet (overpronatie), verkorte en of zwakke kuitspieren, gebruik van bepaalde medicijnen.

• pijnlijke achillespees of aanhechting.
  • verdik
    king van de pees.
  • de klachten treden in het beginstadium vooral na het sporten op, in een later stadium ook tijdens het sporten of zelfs continue ook in rust.
  • pijn bij het op de tenen staan, springen en hinkelen.
  • benig uitsteeksel aan de onderkant van de pees ter hoogte van de achterzijde van de hiel (insertie tendinitis).

Onderzoek

Voordat er tot behandelen kan worden overgegaan is het noodzakelijk allereerst een goed onderzoek te doen om de oorzaak van de klacht te achterhalen. Dit kan een fysiotherapeutisch onderzoek zijn.

De fysiotherapeutische behandeling zal bestaan uit ijspakkingen, een excentrisch oefenprogramma, indien noodzakelijk rekoefeningen en oefeningen om de balans rond de enkel te herstellen.

voor en na behandeling: